Αυτό που έχει πιο μεγάλη σημασία δεν είναι πόσο συχνά το παιδί πηγαίνει στην τουαλέτα, αλλά πόσο εύκολα επιτυγχάνεται η διαδικασία της κένωσης του εντέρου. Στην περίπτωση της δυσκοιλιότητας τα κόπρανα είναι σκληρά και η διαδικασία της αφόδευσης προκαλεί δυσκολία, ταλαιπωρία ή και πόνο, ενώ μπορεί να αποτελέσει προηγούμενο δυσάρεστης εμπειρίας για το παιδί.

Εάν ένα παιδί πηγαίνει λιγότερες από 3-4 φορές την εβδομάδα στην τουαλέτα, τότε είναι πολύ πιθανό να προσλαμβάνει μικρές ποσότητες φυτικών ινών από τη διατροφή του. Εάν μάλιστα αυτή η συνήθεια συνεχιστεί και στη μετέπειτα ζωή, τότε υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος να εκδηλωθούν αιμοροίδες, κωλικοί, εκκολπωματική νόσος ή ακόμα και καρκίνος του παχέος εντέρου.

Μια λύση στο όλο πρόβλημα της δυσκοιλιότητας είναι η αύξηση της κατανάλωσης τροφίμων που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες. Τα τρόφιμα αυτά είναι τα ακόλουθα: τα φρούτα με τη φλούδα, τα λαχανικά, τα όσπρια και όλα τα προϊόντα ολικής άλεσης, όπως τα δημητριακά, το αλεύρι και το ψωμί ολικής άλεσης, το κουάκερ, το κριθάρι, το καστανό ρύζι και τα καστανά ζυμαρικά.

Μέσω αυτών των τροφών αυξάνεται ο όγκος των κοπράνων, έτσι ώστε η μετακίνησή τους μέσα στο έντερο να γίνεται αρκετά πιο εύκολα μειώνοντας τις πιθανότητες κατακράτησής τους σε διάφορα σημεία. Έτσι λοιπόν, καλό είναι να δοκιμάσουμε μια ποικιλία τροφίμων, ώστε να διαπιστώσουμε κατά πόσο ποια από τα βασικά τρόφιμα όπως πλούσια σε φυτικές ίνες δημητριακά πρωινού, κριθαρένιο παξιμάδι, φρούτα και λαχανικά είναι πιο αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, έτσι ώστε να μπορούν να συμπεριληφθούν στο καθημερινό διαιτολόγιο του παιδιού.

Παρ’όλα αυτά, πρέπει να πούμε στο σημείο αυτό ότι στα πολύ μικρά παιδιά είναι σημαντική η, σωστά, ισορροπημένη πρόληψη φυτικών ινών αφού υπερβολική πρόσληψη αυτών μπορεί να προκαλέσει διάρροια και κοιλιακούς πόνους.

Επιπροσθέτως, η αύξηση της πρόσληψης υγρών και η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας μπορούν να βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό στην εύρυθμη λειτουργία του εντέρου.


Oι καλύτερες διατροφικές λύσεις για τη σωστή καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας

• Πίτουρα, όπως ακατέργαστο πίτουρο σιταριού
• Δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης, τύπου All Bran
• Ψωμί ολικής άλεσης
• Ζυμαρικά ολικής άλεσης
• Αναποφλοίωτο (καστανό) ρύζι
• Κουάκερ και κριθάρι
• Όσπρια (όπως φακές, φασολάδα, γίγαντες, μαυρομάτικα φασόλια) και λαδερά φαγητά (όπως φρέσκα φασολάκια, αρακάς, μπάμιες, μπριάμ)
• Αποξηραμένα φρούτα και μούρα
• Φυτά με υπόγειο βλαστό, μεταξύ των οποίων η πατάτα και το καρότο
• Φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, τα σπαράγγια, το μπρόκολο
• Φρούτα και ειδικά τα ακτινίδια, τα σύκα και τα δαμάσκηνα

Πόσες φυτικές ίνες πρέπει να καταναλώνουν τα παιδιά;

Τα παιδιά θα πρέπει να συνηθίσουν από μικρή ακόμα ηλικία τη γεύση τροφών που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες, έτσι ώστε σε περίπτωση που ο οργανισμός τους χρειαστεί περισσότερες φυτικές ίνες να μπορούν να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές και να τις καταναλώνουν με ευχαρίστηση.
Τα παιδιά στην ηλικία των 5 ετών και άνω θα πρέπει να στοχεύουν στην κατανάλωση της ίδιας σχεδόν ποσότητας φυτικών ινών με τους ενήλικες, δηλαδή περίπου 18gr την ημέρα. Τα μικρότερα παιδιά δεν έχουν ανάγκη τόσο μεγάλης ποσότητας γιατί έχουν αναλογικά μικρότερη όρεξη και οι τροφές που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες καταλαμβανουν μεγάλο όγκο.


Μαρία-Χριστίνα Αλεξοπούλου MSc

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Master Of Science, University of Glasgow
Εξειδίκευση στη διαχείριση βάρους παιδιών-εφήβων
Ζακύνθου 10, Άνω Γλυφάδα
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2109636211, 6948835610
E-mail: alexopoulou@paidi-diatrofi.gr
Website: www.paidi-diatrofi.gr