Θα συμφωνήσετε μαζί μου πως, για τα παιδιά, τα Χριστούγεννα είναι κατ’ εξοχήν οι ομορφότερες γιορτές. Ωστόσο, η χριστουγεννιάτικη περίοδος είναι γεμάτη από γευστικούς πειρασμούς για τα παιδιά (πχ. μελομακάρονα, κουραμπιέδες ,γιορτινά γεύματα). Έτσι, οι γονείς αναρωτούνται πως θα ελέγξουν τις διατροφικές “ατασθαλίες” των παιδιών τους. Ωστόσο, με μερικές  χρήσιμες συμβουλές  θα μπορέσουμε να τα διαχειριστούμε διατροφικά.

Η λήψη ενός καλού πρωινού είναι απαραίτητη για τα παιδιά ακόμη και την περίοδο των Χριστουγέννων. Το πρωινό γεύμα είναι αυτό που ουσιαστικά θα τους δώσει άμεσα ενέργεια και θα τα βοηθήσει να μην τσιμπολογήσουν κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης ημέρας. Καλές και πολύ γευστικές προτάσεις αποτελούν το γάλα με δημητριακά ολικής αλέσεως, ή 1-2 φέτες ψωμί με μέλι ή σπιτική μαρμέλαδα  καθώς επίσης και ένα ποτήρι από φυσικό χυμό διαφόρων φρούτων (ανάμικτο). Οι συγκεκριμένες προτάσεις αναπληρώνουν κατά πολύ την όρεξη να καταναλώσουν τα παιδιά κάτι γλυκό, καθώς επίσης αναπληρώνουν τα τσιμπολογήματα κατά τη διάρκεια της μέρας.

Τα φρούτα αποτελούν την πιο εύκολη και υγιεινή επιλογή για γλυκό, εφόσον περιέχουν φυσικά σάκχαρα. Επίσης, αντικαθιστώντας τα τρόφιμα πλούσια σε λίπος (κέικ, πάστες, μαγιονέζα, κρέμα γάλακτος, dressing, βούτυρο, πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα), με την ίδια ποσότητα φρούτων και λαχανικών, τα παιδιά παίρνουν λιγότερες θερμίδες, λιγότερο λίπος και χορταίνουν πολύ περισσότερο. Επίσης, εξαιρετική λύση αποτελούν και τα αποξηραμένα φρούτα.

Αξίζει, να σημειωθεί ότι οι σαλάτες δε θα πρέπει να λείπουν, εφόσον τα έντονα χρώματα των λαχανικών κάνουν πιο ευχάριστο και όμορφο το παιδικό γεύμα. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά θα καταναλώσουν μικρότερη ποσότητα από τα λιπαρά γιορτινά εδέσματα.Τα λαχανικά μπορούν  να χρησιμοποιηθούν και σαν σνακ ανάμεσα στα γεύματα πχ στικ από καρότο ή αγγούρι ή ραπανάκια ή ντοματίνια αντί για αλλά εδέσματα .

Η αυξημένη σωματική δραστηριότητα τις γιορτινές μέρες είναι ένας καλός τρόπος να καούν οι θερμίδες.  Διασκεδάσετε με παιχνίδι ή χορό και μπορεί να σας προσδώσει λιγότερες ενοχές κατά την απόλαυση των ωραίων γευμάτων, όπως και να αποσπάσει και την προσοχή των παιδιών από τις διατροφικές παρασπονδίες.

Έκτος από τα γιορτινά γλυκά που θα καταναλώνει συνέχεια (κουραμπιέδες, μελομακάρονα και δίπλες) μειώστε την ποσότητα που τρώει, εφαρμόζοντας κάποια από τις ακόλουθες επιλογές:

  • 1 κομμάτι σπιτικό κέικ με λίγη ζάχαρη, λάδι και ξηρούς καρπούς
  • 1-2 μπισκότα τύπου πτι-μπερ ολικής αλέσεως
  • Φρουτοσαλάτα με ποικιλία φρούτων μέλι, κανέλα και ξηρούς καρπούς
  • Γιαούρτι με φρούτα, μέλι και ξηρούς καρπούς ή γλυκό κουταλιού
  • Μπάρα δημητριακών ολικής αλέσεως με φρούτα ή με σοκολάτα
  • Αποξηραμένα φρούτα
  • 1 μπολ ρυζόγαλο

Γίνετε εσείς το παράδειγμα: αν επιθυμείτε το παιδί σας να φάει με σύνεση είναι σημαντικό εσείς πρώτα να προσέχετε τι θα καταναλώσετε. Σερβίρετε στο πιάτο σας τα ίδια ακριβώς με το παιδί σας, βάζοντας πάντα μπόλικη σαλάτα, και αποφύγετε τον πειρασμό να το γεμίσετε για δεύτερη φορά. Έτσι, μαθαίνουμε να μετράμε την ποσότητα του φαγητού που του σερβίρουμε. Χρησιμοποιούμε ως μέγεθος σερβιρίσματος την κουταλιά της σούπας για να μετρήσουμε το λάδι που βάζουμε στο φαγητό, το φλιτζάνι για να μετρήσουμε το κυρίως φαγητό και τη σαλάτα, το μέγεθος του σπιρτόκουτου για να υπολογίσουμε το τυρί και το εσωτερικό της παλάμης για το κρέας.

Και φυσικά πρέπει να γνωρίζουμε τις παιδικές μερίδες ανάλογα με την ηλικία του παιδιού μας . Σε γενικές γραμμές, όσο μικρότερη είναι η ηλικία του παιδιού, τόσο μικρότερη ποσότητα από κάθε τρόφιμο του αντιστοιχεί. Για παράδειγμα, η μερίδα των γαλακτοκομικών για παιδιά 3-5 ετών είναι ½ με ¾ του φλιτζανιού γάλα (με τη συνολική πρόσληψη να φτάνει τα 2 φλιτζάνια την ημέρα) ενώ για παιδιά 6-12 ετών η μερίδα για το γάλα αντιστοιχεί σε 1 φλιτζάνι (με τη συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα να ανέρχεται στα 3 φλιτζάνια την ημέρα). Στην περίπτωση του κρέατος, μία μερίδα ισούται με 60-90γρ κρέας. Όμως ενώ τα παιδιά 3-5 ετών υπολογίζεται ότι πρέπει να καταναλώνουν μία τέτοια μερίδα ημερησίως, σε παιδιά 6-12 ετών αντιστοιχούν 2 μερίδες.

Φυσικά, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι ημερήσιες ανάγκες ενός παιδιού επηρεάζονται από πολλούς ακόμα παράγοντες, όπως η σωματική διάπλαση, το φύλο και η φυσική δραστηριότητα και έτσι δεν υπάρχει χρυσός κανόνας για το πόσο πρέπει να τρώει ένα παιδί.

Είναι η αλήθεια ότι οι γιορτές γεμίζουν με άγχος πολλούς ανθρώπους σε σχέση με τα κιλά, πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για το παιδί τους. Απολαύστε τις γιορτές και το γιορτινό σας τραπέζι και να θυμάστε πάντα ότι σημασία δεν έχει το βάρος αλλά ο τρόπος της διατροφής και οι επιλογές που κάνετε καθημερινά για εσάς και τα παιδιά σας.

Όλοι δικαιούνται λίγες μέρες χαλάρωσης και ξεκούρασης. Φροντίστε τον εαυτό σας και κάντε μία νέα αρχή στην χρονιά που έρχεται.


 

Ευθυμία Χ. Δέδε

Kλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος BSc

Επιστημονική Διευθύντρια Λόγω Διατροφής Άνω Λιοσίων

Αχαρνών 30 & Γρηγορίου Λαμπράκη,  Άνω Λιόσια
Μ:6972016685
2102474743
E:efi.dede@gmail.com
*SITE www.efidede.gr