Ίσως περισσότερο από ποτέ, στη σημερινή εποχή της καταιγιστικής πληροφορίας και του διαδικτύου, οι γονείς γνωρίζουν τι πρέπει να τρώνε τα παιδιά και ποιος είναι ο υγιεινός τρόπος διατροφής. Είναι γνωστό, για παράδειγμα, ότι πρέπει να τρώνε πολλά φρούτα και λαχανικά και να έχουν ποικιλία στο φαγητό τους. Αλλά πώς θα πειστεί ένα παιδί που τρώει συνέχεια ζυμαρικά ή πατάτες να φάει κάτι διαφορετικό; Πώς θα δοκιμάσει νέες γεύσεις; Πρόκειται για ερώτηση που προβληματίζει συχνά τους γονείς.

Καταρχήν, όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, πρέπει να σταματήσετε να σκέφτεστε τόσο πολύ τη διατροφή. Η διατροφή επικεντρώνει την προσοχή σας στο φαγητό, αλλά το πρόβλημα δεν είναι εκεί. Θα πρέπει, επίσης, να σταματήσετε να ψάχνετε την τέλεια συνταγή. Δεν υπάρχει. Διότι ακόμα κι αν βρίσκατε κάτι που τα παιδιά σας θέλουν να τρώνε σήμερα, δεν είναι σίγουρο ότι θα τους αρέσει ή θα το τρώνε αύριο. Τα παιδιά είναι άστατα με τη διατροφή και  εκεί είναι το πρόβλημα.

Στην πραγματικότητα, δε φταίει το φαγητό που τα παιδιά είναι «δύσκολα». Είναι θέμα απροθυμίας να δοκιμάσουν νέα φαγητά, πρόβλημα στο μάσημα ή την κατάποση, ή κάποιο άλλο θέμα. Και αυτό είναι θετικό! Σημαίνει ότι μπορείτε να δείξετε στο παιδί σας το δρόμο για την υγιεινή διατροφή. Πώς θα το κάνετε αυτό;


Ξεκινήστε με πολύ μικρές ποσότητες. O Keith Ε. Williams, Ph.D., διευθυντής του προγράμματος σίτισης στο Penn State Hershey Medical Center, στην Πενσυλβάνια, υπογραμμίζει ότι πολλοί γονείς σερβίρουν μερίδες που είναι πάρα πολύ μεγάλες. «Εμείς συνήθως αρχίζουμε με κομμάτια τόσο μικρά ώστε να μπορούν κυριολεκτικά να γίνουν ανάρπαστα». Στο σπίτι, δοκιμάστε με ένα μπιζέλι ή ένα κομματάκι τυρί. Ενθαρρύνετε το παιδί σας, λέγοντας κάτι σαν, «αυτό είναι εύκολο – θα μπορούσες να το φας σε ένα δευτερόλεπτο».  Μόλις το παιδί σας το φάει, δώστε του μια τροφή που του αρέσει. Στη συνέχεια, σε επόμενα γεύματα, αυξήστε την αναλογία της νέας τροφής και καταργήστε σταδιακά τη διαδικασία επιβράβευσης με το φαγητό που του αρέσει.

Επιμείνετε. Ένα παιδί πρέπει να δοκιμάσει κάτι δέκα έως 15 φορές πριν το αγαπήσει. Αν και αυτό ακούγεται τρομακτικό σε πολλούς γονείς που δυσκολεύονται να πείσουν τα παιδιά τους να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο, γίνεται ευκολότερο όσο περνάει ο καιρός. Η έρευνά του Δρ. Williams δείχνει ότι όταν το παιδί ξεκινήσει να δοκιμάζει νέα τρόφιμα, χρειάζεται κατά μέσο όρο μόνο έξι προσπάθειες για να τα αποδεχτεί. «Παρόλα αυτά, πολλοί γονείς δεν θέλουν να βάλουν νέα φαγητά στο τραπέζι κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού ή του δείπνου, διότι αυτό μπορεί να χαλάσει το γεύμα όλης της οικογένειας», αναφέρει. «Αντ ‘αυτού, είναι καλύτερα να δίνετε τη νέα τροφή κατά τη διάρκεια του σνακ».

Μειώστε τα σνακ και τα υγρά. Στην Αμερική, στις περισσότερες κλινικές που εξειδικεύονται στην παιδική διατροφή, οι εργαζόμενοι ζητούν  από τους γονείς να καταγράφουν οτιδήποτε τρώει ή πίνει το παιδί τους τουλάχιστον για τις τελευταίες τρεις ημέρες. Η μελέτη των στοιχείων αυτών δείχνει ότι πολλά από τα παιδιά που αντιδρούν στη δοκιμή νέων τροφών τρώνε σνακ ή πίνουν υγρά όλη την ημέρα. Αυτή η πρακτική περιορίζει την επιθυμία τους για φαγητό στα γεύματα. Όταν οι οικογένειες ακολουθούν τρία γεύματα και ένα έως τρία σνακ σε σχετικά σταθερή συχνότητα, τα παιδιά είναι πιο δεκτικά στο να δοκιμάσουν κάτι νέο, επειδή είναι πραγματικά πεινασμένα. Το ίδιο συμβαίνει με τα υγρά: παιδιά που κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες  γάλακτος ή χυμού κάθε μέρα να μη θέλουν να φάνε τίποτα επειδή είχαν χορτάσει.

Προσκαλέστε έναν «περιπετειώδη» φίλο. Παρότι οι συνεδρίες στις κλινικές που εξειδικεύονται στην παιδική διατροφή λαμβάνουν χώρα με ένα παιδί κάθε φορά, ο Δρ Williams αναφέρει ότι στο σπίτι μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τη δύναμη των συνομηλίκων. Κανείς δεν μπορεί να επηρεάσει τόσο ένα παιδί όσο οι φίλοι τουςκαι μερικές φορές το μόνο που χρειάζεται είναι να δει έναν φίλο να αρπάζει ένα κομμάτι μπρόκολο για να πέσει και εκείνο με τα μούτρα σε αυτό. Φυσικά, μια δοκιμή μάλλον δεν είναι αρκετή, αλλά είναι μια πρώτη νίκη.

Μείνετε ήρεμοι. Μερικά παιδιά που αποφεύγουν να δοκιμάζουν νέες τροφές απολαμβάνουν την προσοχή που συγκεντρώνουν. Μην δείξετε ότι είναι σπουδαίο θέμα το γεγονός ότι το παιδί σας θέλει να δοκιμάσει κάτι. Όσο πιο ανέκφραστοι είστε τόσο πιο πιθανό είναι να συνεχίσει να τρώει (πχ. δώστε στο παιδί ένα κομμάτι, αλλά μην το παρακολουθείτε αν θα το φάει).

Καταγράψτε την πρόοδο. Τραβήξτε φωτογραφίες ή βίντεο με τα παιδιά σας όταν κάνουν νέες δοκιμές. Δείξτε τα στα παιδιά αργότερα υπενθυμίζοντάς τους ότι τους άρεσε αυτή η νέα τροφή.

Βασιστείτε στην επιτυχία. Χρησιμοποιήστε ένα τρόφιμο που αρέσει στο παιδί για να το κάνετε να δοκιμάσει κάτι παρόμοιο. Για παράδειγμα, αν το παιδί σας έχει εμμονή με τις κοτομπουκιές, είναι πιθανό ότι θα είναι δυσκολότερο να το βάλετε να δοκιμάσει  γαρίδες από ότι ένα άλλο είδος μαγειρεμένου κοτόπουλου. Μπορείτε να πάτε από τις γνώριμες κοτομπουκιές σε κοτομπουκιές λιγότερο παναρισμένες, ή σε κομμάτι ψητού στήθους κοτόπουλου. Και έπειτα θα προχωρήσετε συνδυάζοντας το κοτόπουλο με χυλοπίτες ή ρύζι. Εάν το παιδί σας λατρεύει την πίτσα, μπορεί να αντικαταστήσετε την  πίτσα με ζυμαρικά με σάλτσα ντομάτας και τυρί. Μπορείτε επίσης να επιλέξετε τροφές με βάση το σχήμα και την υφή (να πάτε από τραγανές τηγανητές πατάτες σε τηγανιτές γλυκοπατάτες, από πανέ κοτόπουλο σε πανέ ψάρι) ή το χρώμα. Μην βιαστείτε να μεταπηδήσετε από ένα συγκεκριμένο τρόφιμο ή συγκεκριμένη υφή στην επόμενη, περιμένετε για τουλάχιστον μια εβδομάδα ή δύο έως ότου βεβαιωθείτε ότι πετύχατε το πρώτο σας βήμα. Σε λίγους μήνες, η διατροφή του παιδιού σας θα είναι πολύ πιο υγιεινή.

Μην μετατρέπετε τα νέα τρόφιμα σε έκπληξη. Κανείς δεν θέλει να δοκιμάσει ένα φαγητό χωρίς να γνωρίζει κάτι για τη γεύση που θα έχει. Ωστόσο, αυτό είναι που διαρκώς ζητούν οι γονείς από τα παιδιά! Εξασκηθείτε δίνοντας στα παιδιά σας πολλές πληροφορίες πριν δοκιμάσουν κάτι νέο. Πείτε: «Αυτό είναι τραγανό» ή, «Αυτό είναι σαν το κοτόπουλο που έφαγες χθες, γιατί έχει την ίδια σάλτσα» .

Κάντε εναλλαγές στα φαγητά χρησιμοποιώντας τρόφιμα που αρέσουν στα παιδιά σας. Ο κανόνας αυτός είναι απλός: Μην σερβίρετε κανένα φαγητό (εκτός από το γάλα), συνεχόμενα για δυο ημέρες. Αναμιγνύοντας τα φαγητά, μαθαίνετε τα παιδιά σας να έχουν ποικιλία.  Αυτή η συνήθεια διευκολύνει την εισαγωγή νέων τροφών στο διαιτολόγιο τους.

Δώστε μια εναλλακτική λύση στο «δεν μου αρέσει». Είναι χρήσιμο να θυμάστε ότι τα μικρά παιδιά δεν έχουν αυτό που οι ερευνητές αποκαλούν σταθερές γευστικές προτιμήσεις. Το «δεν μου αρέσει» παγιδεύει τα παιδιά σε μια άποψη που είναι δύσκολο να αλλάξει. Αντισταθείτε στον πειρασμό να ρωτήσετε τα παιδιά σας αν τους αρέσει αυτό που δοκίμασαν. Αντ’ αυτού ζητήστε τους να περιγράψουν τι έφαγαν, περιγράφοντας τη γεύση, την υφή, το άρωμα, την εμφάνιση ή τη θερμοκρασία.

Μειώστε τις προσδοκίες σας. Όπως οι περισσότεροι γονείς, ίσως συχνά λέτε στα παιδιά ότι το μόνο που θέλετε είναι να δοκιμάσουν κάτι νέο, αλλά κατά βάθος, ελπίζετε ότι θα το φάνε. Αυτό είναι μεγάλη πίεση. Γιορτάστε τη δοκιμή μιας και μόνο νέας γεύσης.

Είναι όντως το παιδί μου «δύσκολο»; Ίσως τα παιδιά σας δεν είναι τόσο «δύσκολα» όσο νομίζετε. Καταγράψτε όλα τα τρόφιμα που τρώει το παιδί σας. Τα παιδιά που πράγματι αντιμετωπίζουν δυσκολίες με το φαγητό είναι εκείνα που δέχονται να φάνε κάτω από 20 τροφές και είναι ευαίσθητα στην υφή, τη θερμοκρασία, ή το χρώμα της τροφής. Σε αυτήν την περίπτωση συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.

Είναι δύσκολο να πιστέψετε ότι τα παιδιά σας θα ήθελαν να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα, αλλά συμβαίνει. Αν μεγαλώνουν χωρίς το φόβο για τη δοκιμή νέων φαγητών, καταλήγουν στο να δοκιμάζουν ακόμα περισσότερες τροφές. Και από τη στιγμή που τα παιδιά σας συνηθίζουν τη δοκιμή νέων τροφών, μπορείτε να ξεκινήσετε να τους δείχνετε πώς να τα τρώνε.


Πηγή

Newsroom childsafety.gr με πληροφορίες από parents.com, positiveparentingsolutions.com