Η παιδική ηλικία είναι μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδος για τη σωστή σωματική και ψυχική ανάπτυξη του ανθρώπου. Εκτός του ότι τα παιδιά λόγω της σωματικής τους ανάπτυξης έχουν ιδιαίτερες ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, στην παιδική ηλικία αναπτύσσονται και οι διατροφικές συνήθειες που συνήθως μας συνοδεύουν σε όλη την μετέπειτα ζωή μας. Επιπλέον, εξίσου σημαντική είναι η σωστή ποιότητα στο σνακ που τους δίνουμε στα ενδιάμεσα γεύματα.

Το παιδί χρειάζεται ενέργεια και θρεπτικά συστατικά προκειμένου να:

  • διατηρήσει τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού,
  • αναπληρώσει τις καθημερινές “φθορές” με παραγωγή νέων κυττάρων,
  • αντεπεξέλθει στις καθημερινές σωματικές δραστηριότητες,
  • αναπτυχθεί,
  • δημιουργήσει αποθέματα στον οργανισμό για διάφορα θρεπτικά συστατικά.

Επειδή τα παιδιά αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς, η εξασφάλιση της ποιοτικής διατροφής έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς απαιτούνται σε καθημερινή βάση πυκνότερα θρεπτικά τρόφιμα σε σχέση με τους ενήλικες.

Η γενική σύσταση για ένα σωστό κολατσιό είναι να περιέχει μεγάλο ποσοστό σύνθετων υδατανθράκων, να είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, να μην περιέχει πολλά λιπαρά και θα πρέπει να είναι πλούσιο σε βιταμίνες και μέταλλα.


Καλές λύσεις και ιδέες για παιδικά σνακ είναι:

Ένα σάντουιτς ή τοστ με τυρί χαμηλό σε λιπαρά, γαλοπούλα, μαργαρίνη, ντομάτα, αγγούρι ή μαρούλι που προσφέρει ασβέστιο, πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες και εάν το ψωμί είναι ολικής άλεσης προσφέρει και αρκετές φυτικές ίνες.

Ένα κουλούρι σουσαμένιο με λίγο τυρί χαμηλό σε λιπαρά. Ο συνδυασμός αυτός προσφέρει καλής ποιότητας λιπαρά από το σουσάμι, το απαραίτητο ασβέστιο και χορταίνει πολύ περισσότερο από ένα κουλούρι σκέτο. Εάν μάλιστα το παιδί καταναλώσει το σνακ αυτό με ένα χυμό φρούτων, προσλαμβάνει και μια πληθώρα από αντιοξειδωτικές βιταμίνες.

Μια χούφτα ξηρούς καρπούς είναι μια ιδανική επιλογή σνακ, εφόσον αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής διατροφής.  Οι ξηροί καρποί μπορούν να δώσουν στο παιδί σας την απαραίτητη ενέργεια για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της ημέρας διότι είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες, βιταμίνες, αμινοξέα και ιχνοστοιχεία, με αποτέλεσμα να παίζουν καθοριστικό ρόλο στον έλεγχο της πείνας και κατά συνέπεια στον έλεγχο του βάρους. Αρκεί βέβαια να προσέχουμε την ποσότητα, όπως σε κάθε τι που τρώμε άλλωστε! Προτιμήστε πάντα τους ανάλατους, προκειμένου να εξασφαλίσετε την πιο υγιεινή εκδοχή τους.

Οι σπιτικές πίτες και κυρίως η χορτόπιτα ή σπανακόπιτα με την προσθήκη τυριού χαμηλού σε λιπαρά είναι εξίσου καλές επιλογές. Τα έτοιμα αρτοσκευάσματα (τυρόπιτες, λουκανικόπιτες, μπουγάτσες) είναι συνήθως κρυφές πηγές νατρίου (αλάτι) και λιπαρών που είναι συνήθως κορεσμένα λιπαρά, τα οποία βλάπτουν την υγεία της καρδιάς και των αγγείων. Επομένως, τα οφέλη από την κατανάλωση μιας σπιτικής πίτας είναι πολλαπλά.

Ένα γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά όπου μπορείτε να προσθέσετε φρεσκοκομμένα φρούτα ή δημητριακά πρωινού ολικής αλέσεως είναι ένας ιδανικός συνδυασμός κολατσιού, επίσης. Προσφέρει υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες, το απαραίτητο ασβέστιο, μαγνήσιο, φώσφορο, φυτικές ίνες και πολλές βιταμίνες. Τα έτοιμα επιδόρπια γιαουρτιού με φρούτα ή δημητριακά, συνήθως, περιέχουν πολύ ζάχαρη, λιπαρά και πρόσθετα συστατικά.

Επιπλέον εξίσου καλές επιλογές για σνακ είναι οι μπάρες δημητριακών, τα μπισκότα και τα κριτσίνια ολικής άλεσης που είναι όλες καλές πηγές βιταμινών του συμπλέγματος Β και φυτικών ινών.

Η διατροφή του παιδιού χρειάζεται ποικιλία και νοστιμιά! Επιπλέον, ως γονείς αποτελείτε πρότυπα συμπεριφοράς και η διατροφική εκπαίδευση ξεκινά από εσάς. Τα παιδιά στα πρώτα στάδια της ζωής τους λειτουργούν μιμητικά, άρα μπορείτε με τη δική σας συμπεριφορά να τους περάσετε καλές συνήθειες για το υπόλοιπο της ζωής τους.


Μαρία Βησαροπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος BSc
Μετεκπαίδευση στο σακχαρώδη διαβήτη
Ηρώων Πολυτεχνείου 13, Καρδίτσα
Τηλ. επικοινωνίας: 2441551451,  6975631250

Email: maria.vis@hotmail.com