Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η σωματική δραστηριότητα είναι χρήσιμη για τα παιδιά και γενικά όσο νωρίτερα αρχίζουν τόσο το καλύτερο. Είναι απολύτως σημαντικό για τη διάπλαση του χαρακτήρα τους αλλά κυρίως για όλη τη μετέπειτα ζωή τους να δίνουμε ώθηση στα παιδιά να γυμνάζονται, ώστε η άσκηση να γίνει τρόπος ζωής και πηγή χαράς, μάθησης, υγείας και ζωντάνιας. Ποια είναι, όμως, η κατάλληλη χρονική στιγμή για να αρχίσει το παιδί μια σωματική δραστηριότητα ή ένα άθλημα; Έχει άμεση σχέση μόνο με την ηλικία του ή και το ρυθμό της βιολογικής του ανάπτυξης; Και, εν τέλει, πόσο πρέπει να «πιέσουμε» τα παιδιά να ακολουθήσουν ένα συγκεκριμένο άθλημα;

Τα παιδιά ταυτίζουν την άσκηση με το παιχνίδι, τη χαρά και τη διασκέδαση, οπότε αν τα πιέσετε να συμμετέχουν σε ένα άθλημα που αρέσει σε εσάς αλλά δεν ταιριάζει με τα ενδιαφέροντά τους και δεν ανταποκρίνεται στις ικανότητες τους, το πιθανότερο είναι να το παρατήσουν γρήγορα ή να τα κάνουμε δυστυχισμένα. Ζευγαρώστε την άσκηση με το παιγνίδι και μην επιβάλετε στο παιδί σας ποτέ το σπορ που θα ακολουθήσει, γιατί με αυτό τον τρόπο θα επισκιάσετε τη χαρά που πηγάζει μέσα από την άσκηση. Ακούστε την επιθυμία τους και αφήστε τα παιδιά να εκφραστούν ελεύθερα, καθώς μόνο τότε θα αγαπήσουν την άσκηση και τα σπορ.


Άθληση. Σε ποια ηλικία και ποιο;

Κινητικές δεξιότητες, ικανότητες αντίληψης και προσοχής, συναισθηματική ωριμότητα, σωματική διάπλαση, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψιν για τη μετάβαση ενός παιδιού στη νέα ρουτίνα ενός αθλήματος. Σε κάθε περίπτωση, η ηλικία ενός παιδιού αποτελεί ένα σοβαρό παράγοντα για σκέψη, όταν επεξεργαζόμαστε ένα πρόγραμμα φυσικής δραστηριότητας, καθώς υπάρχουν δραστηριότητες που αρμόζουν σε συγκεκριμένες ηλικίες παιδιών και άλλες που δεν είναι κατάλληλες.


Νήπια 2-3 ετών

Σε αυτήν την ηλικία τα παιδιά δεν έχουν καλά αναπτυγμένες κινητικές δεξιότητες, καλή ισορροπία και ικανότητες προσοχής. Επομένως, καλό θα ήταν να επιλέγονται δραστηριότητες που πηγάζουν μέσα από το παιγνίδι της καθημερινότητας. Σε αυτή την ηλικία τρέχουν, παίζουν κρυφτό, πετούν μια μπάλα, κυλιούνται στο πάτωμα, μπορούν να αρχίσουν την κολύμβηση. Με λίγα λόγια, είναι καλύτερο τα παιδιά να αφήνονται ελεύθερα χωρίς να τους επιβάλλονται κανόνες, μέσα στα πλαίσια όμως ενός ασφαλούς περιβάλλοντος. Πειραματιστείτε μαζί τους, τρέξτε, παίξτε με μπάλα, πηγαίνετε βόλτα στο πάρκο, δείξτε πράγματα στα παιδιά και αφήστε τα να απολαύσουν την εμπειρία ενός ξέφρενου και ανέμελου παιγνιδιού που θα τους γυμνάσει το σώμα αλλά και το πνεύμα. Εσείς δεν έχετε τίποτε άλλο να κάνετε παρά να δώσετε το έναυσμα.


Παιδιά προσχολικής ηλικίας 4-6 ετών

Οι κινητικές ικανότητες των παιδιών, σε αυτή την την ηλικία, είναι καλύτερες, μπορεί να τρέξουν περισσότερη ώρα, πιο γρήγορα, να οργανώσουν καλύτερο παιγνίδι με μια μπάλα. Η ισορροπία τους είναι πιο αναπτυγμένη, μπορούν να κάνουν κουτσό, να παίξουν σκάλα, να παίξουν σχοινάκι. Αρχίζουν επίσης να χορεύουν και να μιμούνται καλύτερα τις κινήσεις των μεγάλων. Στο σημείο αυτό αρχίζει η μετάβαση από το αδόμητο στο δομημένο παιγνίδι.


Παιδιά 6-9 ετών

Στις ηλικίες αυτές τα παιδιά έχουν αποκτήσει πλέον αρκετές κινητικές δεξιότητες και μπορούν να συμμετέχουν σε αρκετά σπορ. Δύσκολο ακόμη να ακολουθήσουν σπορ που χρειάζονται καλό οφθαλμοκινητικό συντονισμό, στοχευμένες κινήσεις, ομαδικές στρατηγικές. Επομένως, επιλέγονται σπορ που απαιτούν βασικές, απλές κινητικές δεξιότητες όπως ο στίβος, η ρυθμική γυμναστική, ο χορός, οι πολεμικές τέχνες. Επίσης σε αυτή την ηλικία μπορούν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο τένις.


Παιδιά 10-12 ετών

Σε αυτό το φάσμα ηλικιών, τα περισσότερα παιδιά από θέμα δεξιοτήτων είναι πια έτοιμα να συμμετέχουν σε πιο δύσκολα σκορ. Οι κινητικές δεξιότητες είναι πολύ καλά αναπτυγμένες, οι αντιληπτικές τους ικανότητες είναι καλά διαμορφωμένες με αποτέλεσμα να εκτελούν πολύπλοκες εντολές και ο συντονισμός ματιών-χεριών αρκετά καλός. Τα παιδιά είναι έτοιμα να συμμετέχουν σε ομαδικά σπορ που απαιτούν στρατηγική, συνεργασία και συντονισμένες ενέργειες. Τέτοια σπορ είναι το μπάσκετ, το βόλεϊ, το ποδόσφαιρο. Μπορούν βέβαια να ασχοληθούν και με το στίβο, το τένις, το χορό, τις πολεμικές τέχνες. Είναι πλέον αρκετά ώριμα να επιλέξουν από μόνα τους το σπορ που τους αρέσει, τους ευχαριστεί, τους γεμίζει χαρά και ικανοποίηση.

Προσοχή! Σε αυτό το ηλικιακό φάσμα τα περισσότερα παιδιά διανύουν το «μπλουζ της άγριας νιότης», την εφηβεία και μπορεί να επιδείξουν δείγματα επιθετικής συμπεριφοράς, νευρικότητας, αυθορμητισμού. Επομένως, δώστε τις σωστές κατευθύνσεις με τις κατάλληλες επιλογές που θα εκτονώνουν τα παιδιά και θα τους προσφέρουν ηρεμία και αυτό δεν είναι τίποτε άλλο παρά εκείνο που οι ίδιοι θα επιλέξουν, αρκεί να σιγουρευτείτε ότι το περιβάλλον γύρω τους είναι ασφαλές. Παράλληλα, μην ξεχνάτε ότι μεταξύ των παιδιών αυτής της ηλικίας υπάρχουν αρκετές διαφορές στο σωματότυπό τους και ειδικά στα αγόρια που κάποια διανύουν αργότερα την εφηβεία. Σε τέτοιες περιπτώσεις στα ομαδικά σπορ καλό θα ήταν να ανταγωνίζονται παιδιά ίδιου σωματότυπου για να μη νιώθουν μειονεκτικά ή να νιώσουν έλλειψη ταλέντου και ικανοτήτων και τελικά να εγκαταλείψουν την άσκηση.


Ομαδικά σπορ

Τα παιδιά είναι έτοιμα για ομαδικά σπορ γύρω στην ηλικία των 10 ετών. Εδώ αρχίζουν να κατανοούν και να εκτελούν τακτικές και στρατηγικές. Η συμμετοχή των παιδιών σε ομαδικά σπορ όπως το βόλεϊ, το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο τους βοηθά να αποκτήσουν νέους φίλους, να είναι μέλη μιας ομάδας, να πειθαρχούν σε κανόνες και να μην λειτουργούν ατομιστικά αλλά να ψυχαγωγούνται και να διασκεδάζουν μέσα σε ένα σύνολο. Στα πλαίσια της συμμετοχής των παιδιών στα ομαδικά σπορ, προσπαθήστε να καλλιεργήσετε μέσα τους στόχους, όπως η ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, η συμμετοχή με χαρά στο άθλημα που έχουν επιλέξει, πάντα σε κλίμα αλληλεγγύης και αγάπης και προσπαθήστε να τα απαλλάξετε από την επιμονή του ανταγωνισμού και της νίκης. Γαλουχήστε στα παιδιά σας την άποψη ότι η επιτυχία δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με τη νίκη.


Δώστε ώθηση στα παιδιά σας να γυμνάζονται. Πρακτικές συμβουλές για τους γονείς

  • Ωθήστε τα παιδιά σας να γυμνάζονται, αφιερώστε τους χρόνο και επιλογές.  Δώστε το καλό παράδειγμα, γυμναστείτε και εσείς μαζί τους και αυτά θα σας μιμηθούν.
  • Περιορίστε το χρόνο της τηλεόρασης και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, και δώστε την ευκαιρία στα παιδιά σας να ανακαλύψουν τη χαρά και τη διασκέδαση μέσα από τα σπορ και την άσκηση.
  • Βεβαιωθείτε ότι το περιβάλλον όπου γυμνάζονται είναι ασφαλές ελέγχοντας τον εξοπλισμό, τις εγκαταστάσεις και το πρόγραμμα εκγύμνασης.
  • Τα παιδιά δεν κερδίζουν τη ζωή μέσα από ένα σπορ.  Η κύρια φιλοσοφία είναι να γυμναστούν, να περάσουν καλά και να είναι χαρούμενα.
  • Να είστε υπομονετικοί, εάν κάτι δεν τους αρέσει μη τα πιέζετε αφήστε τα να κάνουν τις επιλογές τους.
  • Να θυμάστε ότι η εξειδίκευση σε ένα μόνο άθλημα με εντατική προπόνηση μπορεί να οδηγήσει το παιδί σε τραυματισμό, ψυχική καταπόνηση, ανάπτυξη συγκεκριμένων κινητικών δεξιοτήτων και  τελικά να το εγκαταλείψει.  Γι’ αυτό κάνετε υπομονή στην πρόοδο του και αφήστε το παιδί να ασχολείται με διάφορα σπορ.
  • Καλλιεργείστε στα παιδιά σας ότι η επιτυχία σε ένα σπορ δεν είναι μόνο η νίκη.
  • Εάν εντάξετε το παιδί σας σε αθλητικό όμιλο, μιλήστε με τους γονείς των παιδιών που συμμετέχουν στην ομάδα, αφήστε μια δοκιμαστική περίοδο και παρακολουθήστε εάν το παιδί φεύγει ικανοποιημένο, με ενέργεια και ενθουσιασμό.
  • Η επιλογή των σπορ είναι μια συνεχής διαδικασία δοκιμής και λάθους, αφήστε τα παιδιά σας να τη ζήσουν.  Η διαίσθησή σας και η παρατήρηση θα σας βοηθήσουν να τα ωθήσετε στις σωστές επιλογές.

Πηγή:

paidiatros.com