Tο μέρος εκείνο των φρούτων που βλέπει συνέχεια ο ήλιος καθώς αυτά ωριμάζουν, δηλαδή η φλούδα, είναι το πιο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, γιατί έρχεται σε επαφή με την υπεριώδη ακτινοβολία. Eμείς, όμως, συνήθως το πετάμε, με αποτέλεσμα να χάνεται ένας ανεκτίμητος θησαυρός ουσιών. Tο πορτοκάλι, το πεπόνι, το καρπούζι για παράδειγμα, θα τα καθαρίσουμε, μιας και δεν είμαστε μηρυκαστικά, όμως το μήλο, το ροδάκινο ή τα βερίκοκα μπορούμε να τα καταναλώσουμε και με την φλούδα.

Την επιλογή μας αυτή την καθορίζουν οι παρακάτω παράγοντες:

  • Ο κανόνας που ισχύει είναι πως τα φυτοφάρμακα, αν υπάρχουν, βρίσκονται σε μεγαλύτερη συγκέντρωση στο φλοιό των οπωρολαχανικών, γι’ αυτό, εάν έχετε την υποψία ότι τα φρούτα και τα λαχανικά σας είναι επιβαρημένα, τότε καθαρίστε τα σε βάθος. Tο βαθύ καθάρισμα (κατά το οποίο αφαιρείται το φλούδι και μέρος της σάρκας του φρούτου ή του λαχανικού) είναι η μόνη λύση για να απαλλαγείτε από τα φυτοφάρμακα. Αν συνηθίζετε να τα ξεπλένετε με νερό και ξίδι σε αναλογία 2 προς 1, τότε να ξέρετε ότι αυτό γίνεται για να εξοντωθούν τα παράσιτα που υπάρχουν από το χώμα της καλλιέργειας και όχι για να απαλλαγείτε από τα φυτοφάρμακα.
  • Τα φλούδια των φρούτων θέλουν καλό πλύσιμο και όχι καθάρισμα.
  • Αν τα παιδιά δε μπορούν να φάνε τα φρούτα με το φλούδι, τότε μην τα βάζετε στον αποχυμωτή, γιατί και πάλι οι φλούδες θα πάνε χαμένες. Kόψτε τα σε κομμάτια και χτυπήστε τα στο μπλέντερ. Θα έχετε έτσι έναν πηχτό και νοστιμότατο χυμό που θα αρέσει στα μικρά σας. Μην  τους στερείτε το φυσικό πλούτο των τροφίμων και μην τα μαθαίνετε στον καλά σουρωμένο χυμό πορτοκαλιού.  Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να μασάνε και να συνηθίσουν τα τρόφιμα όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένα.
  • Δεν ξεβγάζουμε απλώς τα χέρια μας. Τα πλένουμε καλά με σαπούνι και νερό. Σε περίπτωση που η επιδερμίδα μας είναι ευαίσθητη, συνηθίζουμε να φοράμε ελαστικά γάντια αλλά εξακολουθούμε να πλένουμε τα χέρια μας με τον ίδιο ρυθμό.
  • Δεν πρέπει να πλένουμε τα φρούτα προτού τα βάλουμε στο ψυγείο. Ο λόγος είναι απλός: Η υγρασία που θα μείνει πάνω τους θα δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη μυκήτων και βακτηρίων. Καλό είναι να τα πλένουμε αφού τα βγάλουμε από το ψυγείο, λίγο πριν τα χρησιμοποιήσουμε.
  • Για να δώσουμε στα παιδιά να φάνε τα φρούτα με τη φλούδα, πρώτα τα πλένουμε. Πρέπει να πλένουμε και όσα έχουν φλούδες που δεν τρώγονται, όπως οι μπανάνες και τα πορτοκάλια. Γιατί; Ο φλοιός τους ενδέχεται να φιλοξενεί παθογόνα μικρόβια, τα οποία θα μεταφερθούν στο μαχαίρι ή στα χέρια μας και από εκεί στο εσωτερικό των φρούτων, δηλαδή στη σάρκα τους, την οποία θα καταναλώσουμε. Για τον ίδιο λόγο, θα πρέπει να πλένουμε όλα τα φρούτα προτού τα ξεφλουδίσουμε είτε για να τους τα δώσουμε να τα φάνε, είτε για να τα βάλουμε στο μπλέντερ, να τα στύψουμε ή να φτιάξουμε χυμό.
  • Τοποθετούμε όλα τα φρούτα σε μια λεκάνη με νερό και τα τρίβουμε με μια βούρτσα ή με τα χέρια μας.  Έπειτα, τα ξεπλένουμε. Δεν κόβουμε τα κοτσάνια από τις φράουλες και τα κορόμηλα κλπ. πριν τα πλύνουμε, ώστε να εμποδίσουμε τα μικρόβια που ενδεχομένως βρίσκονται στο φλοιό να εισβάλουν στο εσωτερικό.

Μην ξεχνάτε!

Να πλένετε τα χέρια σας πριν και μετά το πλύσιμο των φρέσκων φρούτων.

Να ετοιμάζετε τα φρέσκα φρούτα περίπου μια ώρα πριν να τα σερβίρετε, για να αυξάνονται στο μέγιστο η γεύση και τα θρεπτικά συστατικά τους.

Να βάζετε τις φρουτοσαλάτες στο ψυγείο μισή έως μια ώρα προτού τις καταναλώστε.

Όποτε μπορείτε να χρησιμοποιείτε τα φρούτα με τη φλούδα τους.

Οι φλούδες των αχλαδιών, των μήλων, των ροδάκινων κλπ προσθέτουν γεύσεις στις διάφορες συνταγές, ενώ περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες.


Ευθυμία Χ. Δέδε

Kλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος BSc

Επιστημονική Διευθυντήρια Λόγω Διατροφής Άνω Λιοσίων

Αχαρνών 30 & Γρηγορίου Λαμπράκη, Άνω Λιόσια
Μ:6972016685
Τ:2102474743
E:efi.dede@gmail.com
*SITE www.efidede.gr