Eίναι γεγονός ότι στις μέρες μας οι άνθρωποι τρώνε αρκετά συχνά γεύμα έξω από το σπίτι, καθώς δε θεωρείται πια μια δραστηριότητα για τον ελεύθερο χρόνο, αλλά ένα ουσιαστικό μέρος της ζωής μας. To να τρώμε έξω δεν είναι κακό. Αν όμως τρώμε συχνά και κάνουμε κακές επιλογές τροφίμων ή τρώμε υπερμεγέθεις μερίδες, δεν τρεφόμαστε σωστά για τις θερμίδες που παίρνουμε, ούτε εμείς, αλλά ούτε και το παιδί μας.

Ποιες είναι λοιπόν οι καλύτερες επιλογές που θα μπορούσατε να κάνετε για τα παιδιά σας, όταν πρόκειται για φάτε γεύμα έξω από το σπίτι;

  • To ιδανικό θα ήταν να περιορίσετε σταδιακά τη συχνότητα με την οποία πηγαίνετε στα εστιατόρια ή ταχυφαγεία, παρά να τα απαγορεύσετε τελείως από το παιδί, γιατί θα συναντήσετε μεγάλη αντίσταση. Eπιπλέον, αν απαγορεύσετε τελείως το γρήγορο φαγητό, μπορεί να κάνετε το παιδί σας να το αγαπήσει περισσότερο. To μήνυμα ότι η κατανάλωση γρήγορου φαγητού, περιστασιακά, δεν πειράζει είναι καλύτερο από την πλήρη απαγόρευση. Μπορεί να εφαρμοστεί μια φορά την εβδομάδα ή και λιγότερο σε συνδυασμό, όμως, με την κατανάλωση τροφίμων χαμηλών σε λιπαρά και ζάχαρη, που είναι θρεπτικά και θα προσφέρουν στο παιδί πολύτιμα συστατικά.
  • Πρώτα απ’όλα, είναι σημαντικό να επιλέγουμε λογικές ποσότητες φαγητού. Οι παιδικές μερίδες και τα παιδικά μενού είναι μια καλή λύση. Είναι συνήθως στη σωστή ποσότητα και σε λογική τιμή. Αν από την άλλη, αν η μερίδα είναι μεγάλη για να την καταναλώσει το παιδί σας, μοιραστείτε την μαζί του ή πάρτε τη μισή για το σπίτι.
  • Μόλις επιλέξετε το κατάλληλο εστιατόριο που θα φάτε και μάθετε στο παιδί σας να καταναλώνει ένα γεύμα στη σωστή ποσότητα, έρχεται η ώρα για να παραγγείλετε προσεχτικά. Πρέπει οπωσδήποτε να διαβάσετε με προσoχή την περιγραφή του μενού και να προτιμήσετε πιάτα όπως: σχάρας, φούρνου, ψητό, στην κατσαρόλα, ατμού, από τον κήπο, με το ζωμό του. Αποφύγετε πιάτα που περιγράφονται με τις εξής λέξεις: βουτυρωμένο, τηγανητό, στο τηγάνι, τραγανιστό, με κρούστα, καλοτηγανισμένο, πανέ, με σάλτσα κρέμας, με κρέμα, με σάλτσα τυριού, ψημένο με σάλτσα και ογκρατέν.

Από κρεατικά, καλό είναι να επιλέγετε ψητό κοτόπουλο (κατά προτίμηση στήθος), μπιφτέκι κοτόπουλου/γαλοπούλας, κοτόπουλο στην κατσαρόλα, σουβλάκι κοτόπουλο σε μερίδα, μπιφτέκι μοσχαρίσιο, μπριζόλα μοσχαρίσια (με αφαίρεση όλου του ορατού λίπους), φιλέτο (με αφαίρεση όλου του ορατού λίπους) ή ψαρονέφρι (με αφαίρεση όλου του ορατού λίπους). Αποφύγετε τα παϊδάκια, το αρνί, το λουκάνικο και γενικά κρέατα, τα οποία είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένα σε λίπος.

Από ψάρια μπορείτε να επιλέξετε οποιοδήποτε ψάρι, αρκεί να είναι ψητό, βραστό, στον ατμό ή φούρνου (αποφύγετε δηλαδή όσο μπορείτε τα τηγανητά ψάρια).

Όταν τρώτε πίτσα, προτιμήστε μια με λεπτή ή κανονική ζύμη, τυρί, γαλοπούλα ή κοτόπουλο, ντομάτα και άλλα λαχανικά (μανιτάρια, πιπεριές, κρεμμύδι, καλαμπόκι) και αποφύγετε τα πολλά τυριά και αλλαντικά. Μη δώσετε στο παιδί σας να φάει περισσότερα από 2 κομμάτια.

Όταν παραγγέλνετε ζυμαρικά, καλό είναι να προτιμάτε τις απλές κόκκινες σάλτσες με μπαχαρικά και λαχανικά και να αποφεύγετε τις άσπρες σάλτσες και την κρέμα γάλακτος (πχ καρμπονάρα, με κοτόπουλο). Ζητήστε να σας φέρουν το τυρί στο πλάι και μην βάλετε παραπάνω από 1 κουτ της σούπας. Και στις δύο περιπτώσεις (πίτσα, ζυμαρικά) βάλτε τα δυνατά σας να πείσετε τα παιδιά να φάνε αρκετή σαλάτα και όχι κάποιο σκορδόψωμο.

Στο σουβλάκι μπορείτε να ζητήσετε σουβλάκι με αλάδωτη πίτα, καλαμάκι κοτόπουλο κατά προτίμηση και όχι χοιρινό, ντομάτα, κρεμμύδι και τζατζίκι, αλλά χωρίς τηγανητές πατάτες ή αν βάλετε πατάτες τηγανητές να είναι ελάχιστες (περίπου 4 με 5).

Στο μπέργκερ, προτιμήστε για το παιδί μοσχαρίσιο μπιφτέκι ή μπιφτέκι κοτόπουλου/γαλοπούλας (ακόμα καλύτερα), τυρί, λαχανικά (όπως ντομάτα, αγγούρι και μαρούλι) και κέτσαπ ή μουστάρδα σαν συνοδευτική σως (καλό είναι να μην πάρει και τις 2 σως). Ζητήστε, επίσης, από  το παιδί να φάει λίγες τηγανητές πατάτες (μεταξύ 5 και 10).

Επιπλέον, μη διστάσετε να κάνετε ερωτήσεις για τον τρόπο που είναι μαγειρεμένο κάποιο φαγητό (αν δεν αναφέρεται). Πολλές κρυφές θερμίδες βρίσκονται σε τηγανητά φαγητά ή σε τρόφιμα στον ατμό. Μην ντραπείτε να κάνετε και ειδικές παραγγελίες, αν χρειαστεί. Είστε πελάτης και πληρώνετε για την εξυπηρέτηση, όπως και για το φαγητό. Eπίσης, ζητήστε να σας φέρουν τα ντρέσινγκ και τη σως του φαγητού ή της σαλάτας στο πλάι, για να μπορέσετε να ελέγξετε πόση θα καταναλώσει το παιδί σας. Βάλτε μικρές ποσότητες από αυτά. Kαι πάντα πρέπει να έχετε στο νου σας τα extra. Συνήθως, το ψωμί βρίσκεται στο τραπέζι πριν έρθει το φαγητό, την ώρα που όλοι σας πεινάτε και είναι πολύ εύκολο να καταβροχθιστεί από ένα πεινασμένο παιδί. Πείτε στο σερβιτόρο, λοιπόν, να μη φέρει ψωμί ή αν φέρει να φέρει μόνο μια φέτα για τον καθένα.

Αποφύγετε όσο μπορείτε τα ορεκτικά (τζατζίκι, πατάτες τηγανητές, κολοκυθάκια τηγανητά, τυροκροκέτες, τυροκαυτερή, σαγανάκι) πέρα από τη ωμή ή βραστή σαλάτα. Επίσης, ζητήστε νερό ή 100% χυμό για το παιδί σας ή γάλα χαμηλό σε λιπαρά, αντί για κάποιο αναψυκτικό ή ποτό με πολλή ζάχαρη.

Τέλος, σα συνοδευτικό στο κυρίως γεύμα του παιδιού σας καλό είναι να προτιμάτε ρύζι, πατάτες βραστές, πατάτες ψητές ή πατάτες στο φούρνο και σαλάτα (λαχανικά ωμά, βραστά ή στον ατμό) και να αποφεύγετε όσο γίνεται περισσότερο τις τηγανητές πατάτες. Να έχετε κατά νου όμως και τις κρυφές θερμίδες που υπάρχουν στα καλοκρυμμένα λιπαρά από τις σως για τις σαλάτες.

  • Για επιδόρπιο επιλέξτε κάποιο γλυκό του κουταλιού ή μια απλή μπάλα παγωτό (βανίλια, σοκολάτα, μπανάνα, φράουλα) σκέτη χωρίς σιρόπι ή λίγο γιαούρτι με μέλι και καρύδια ή λίγο ρυζόγαλο. Αποφύγετε τα πολύ σύνθετα γλυκά όπως είναι το σουφλέ σοκολάτας, η σοκολατόπιτα, το brownies, ο μπακλαβάς, η καρυδόπιτα και το γαλακτομπούρεκο, τα οποία είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένα σε λίπος και θερμίδες.
  • Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι τις φορές που θα επιλέξετε να φάτε για βράδυ έξω (και το ξέρετε από πριν), καλό θα ήταν το μεσημεριανό γεύμα του παιδιού σας να μην είναι ιδιαίτερα βαρύ.

Μαρία-Χριστίνα Αλεξοπούλου MSc

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Master Of Science, University of Glasgow
Εξειδίκευση στη διαχείριση βάρους παιδιών-εφήβων
Ζακύνθου 10, Άνω Γλυφάδα
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2109636211, 6948835610
E-mail: alexopoulou@paidi-diatrofi.gr
Website: www.paidi-diatrofi.gr